بنگاه‌داری ، کار نیروهای مسلح نیست



مرتضی گل پور
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما بنگاه‌داری را کار نیروهای مسلح نمی‌دانیم. امیرحاتمی در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: اصولاً وقت نیروهای مسلح و فرماندهان نباید درگیر این کار باشد. کار اصلی ما تقویت توان رزم، آموزش و آمادگی است.


با اجرای بد اصل 44 و واگذاری‌های غیراصولی در دولت‌های نهم و دهم، بسیاری از شرکت‌های قابل واگذاری، به نهادهایی واگذار شد که تخصصی در اداره بنگاه‌های اقتصادی ندارند و وظیفه اصلی آنان، تأمین امنیت و دفاع از کشور است. هم ناظران سیاسی و هم فعالان اقتصادی، این امر را مانع توسعه و رشد اقتصادی ایران و نیز کاهش سوددهی شرکت‌های واگذار شده عنوان می‌کنند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری، سه‌شنبه گذشته در گفت‌و‌گوی تلویزیونی، یکی از اهداف دولت دوازدهم را واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به مردم عنوان و اظهارکرد: «فکر می‌کنم غیر از دولت بقیه آنهایی که بخش‌های عمومی و غیر دولتی هستند، یا نیروهای مسلح، آنها هم باید (بنگاه‌ها را) واگذار کنند. در این زمینه در این دولت با رهبر معظم انقلاب هم صحبت کردم و ایشان کاملاً موافقند که همه اینها به مردم واگذار شود. بنابراین این امر باعث رونق اقتصادی شده و در اقتصاد تحول ایجاد می‌کند.»
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز خبر داد که نیروهای مسلح بتدریج از حوزه بنگاه‌داری خارج شده و تلاش خواهند کرد تا اقدامات اقتصادی خود برای افزایش سرمایه صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را از طریق حضور در بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی دنبال کنند.
امیر حاتمی در پاسخ به این پرسش «ایران» که «برنامه وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی که اساساً در حوزه مأموریت این نیروها نیست، چیست؟» گفت: نیروهای مسلح کارهای اقتصادی دارند که باید انجام دهند، به‌عنوان مثال صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح باید ارزش پول بازنشستگان نیروهای مسلح را حفظ کند.
وی با بیان اینکه در دوره‌ای حفظ و افزایش ارزش پول بازنشستگان نیروهای مسلح از طریق کار اقتصادی مستقیم و تصدیگری انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: از جمله دولت هم در گذشته این کار را کرده است. به‌عنوان مثال وزارت دفاع نیروگاه احداث نکرد، بلکه دولت در ازای طلب‌های صندوق‌ها، به این وزارتخانه نیروگاه واگذار کرد. باوجود این، امروز سیاست نیروهای مسلح بر این است در آنجا که قانوناً باید کار اقتصادی انجام دهند، به سمت استفاده از بازار سهام و بازارهای مالی بروند و از تصدیگری اقتصادی خارج شوند که در صد روز نخست دولت دوازدهم نیز گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.
وزیر دفاع در پاسخ به اینکه «آیا نیروهای مسلح را در بنگاه‌داری موفق می‌دانید؟» اظهارکرد: ما حتماً بنگاه‌داری را کار نیروهای مسلح نمی‌دانیم و اصولاً وقت نیروهای مسلح و فرماندهان نباید درگیر این کار باشد، نیروهای مسلح در مواردی، یا به اجبار یا براساس وظیفه قانونی به این حوزه ورود کردند. حتماً تلاش می‌کنیم که آن کارهای موظفی در زمینه حفظ ارزش پول بازنشستگان را از طریقی انجام دهیم که به کار اصلی ما که تقویت توان رزم، آموزش و آمادگی است، لطمه‌ای وارد نشود.
امیر حاتمی در پاسخ به اینکه «وزارت دفاع برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی چه گام‌هایی برداشته است؟» خاطرنشان کرد: شرکت واگن پارس به وزارت دفاع واگذار شده بود که ما در تفاهمی، این شرکت را به سازمان گسترش واگذار کردیم، همچنین شرکت «مشانیر» اکنون واگذار شده است، به محض اینکه زمینه‌ها محقق شود، بقیه موارد نیز واگذار می‌شود. وی تأکید کرد: سمت و سوی وزارت دفاع به سمت حفظ ارزش دارایی‌ها و سرمایه بازنشستگان و مردم از طریق کار غیرمستقیم است، از جمله حضور در بازار سرمایه و بازار مالی و حتماً کار مستقیم اقتصادی (بنگاه داری) را تمام خواهیم کرد.